דרום ת"א בתנופה, נווה שאנן משנה את פניה

מתחם התחנה המרכזית הישנה הולך להשתנות בצורה משמעותית עם 1,100  יח"ד חדשות, מתחם תעסוקה ומסחר, אקסלרטור יזמות חברתי ושוק אוכל בינלאומי.

בוועדה המקומית ת"א-יפו אושרה אתמול (ד') הפקדת תכנית המתאר החדשה (תב"ע) לשטחה של התחנה המרכזית הישנה בת"א (רח' השומרון).

 

התכנית מתפרשת על שטח של כ-78 דונם, במתחם הרחובות  מנחם בגין, הגדוד העברי, י.מ. סלומון והנגב וכוללת בתוכה את שטחי הרציפים של התחנה המרכזית הישנה. זוהי אחת מעתודות הקרקע הגדולות הפנויות והחשובות במרכז ת"א.

 

אזור הרציפים הישנים הוא בחלקו בבעלות עיריית ת"א וייעודו ציבורי, בתכנית החדשה יהפוך המקום לכיכר עירונית ציבורית אשר תהווה מוקד תרבות, בו יהיה גם ביתה החדש של להקת בת-שבע.

יתר השטחים בתכנית, רובם בבעלות פרטית וישמשו למגורים.

 

הדמיה: קייזר אדריכלים. 

 

 

האזור כולו סבל בעשורים האחרונים מהיעדר פיתוח והתדרדרות פיסית, חברתית ואורבנית.

התכנית החדשה תיצור מרחב תכנוני אשר ישלב מגורים, מוסדות תרבות ותעסוקה שיהוו חיבור משדרות רוטשילד הנמצאת בליבת מרכז העסקים ההיסטורי של ת"א עם שכונת המגורים שממזרח ולאורכה של שד' הר ציון בואכה ופארק החורשות.

 

התכנית מיישמת את העקרונות של תכנית המתאר החדשה – תא/5000. וכוללת פיתוח בעל מובהקות עירונית אינטנסיבית, באופן שייצור עירוב שימושים לתעסוקה, מגורים ומסחר ומוקד תרבותי לאזור כולו. היא מצטרפת לפעילות המאומצת שהחלה בשנים האחרונות, במסגרתה נעשים מאמצים רבים לשנות את המציאות באזור נווה שאנן.

 

מרכז קהילתי חדש צפוי להיפתח בקרוב באזור, מחולקות מלגות לסטודנטים, שוק אוכל בינלאומי התארח במתחם ונבדקת האפשרות להפוך אותו למיזם קבוע.

 

 שוק אוכל במתחם הרציפים הישנים. צילום: גיא יחיאלי. 

 

בחודשים הקרובים יושק מיזם חדש במתחם "הרציף" וישמש כאקסלטור ליזמות חברתית בשיתוף עמותת 8200. בין היתר יושם דגש במיזם זה על מיזמים שיתרמו וישפרו את איכות החיים של תושבי דרום העיר ושכונת נווה שאנן כגון: דרי הרחוב, בדידות הקשישים, ואתגרים העוסקים לנראות הרחובות והסביבה האורבנית.

 

  "הרציף" מתחם ליזמות חברתית. צילום: שאנה קרקובסקי. 

 

 

בתכנית מתוכנן רצף מעברים לרוכבי אופנים והולכי רגל וכמו כן הסדרה של מערך התנועה על מנת לחבר את  תנועת הרכבים והתחבורה הציבורית ולשלבם עם מערכת הצירים העירונית הירוקה.

מתחת לפני הקרקע באזור התכנית יעבור קו הירוק של הרכבת הקלה ובחלקה הדרומי הקו הסגול. במרכזה של שכונת נווה שאנן תוקם תחנת לוינסקי וצפונה משם תחנת צומת מעריב.

 

שטחי הבנייה במתחם כוללים:

מגורים: 1,160 יח"ד מהן 20% דירות קטנות ובשטח בנוי כולל של כ-130,000 מ"ר.

תעסוקה: 153,000 מ"ר

מבני ציבור: 33,500 מ"ר

שטחים פתוחים ומבני ציבור: 16 דונם.

גובה הבניינים יהיה בין 11-35 קומות.